Liverpool Tewas Kepada Southampton 3-1

on Sunday, March 17, 2013




SOUTHAMPTON, - Southampton menumpaskan Liverpool 3-1 dalam lanjutan Premier League di Stadium St Mary, Southampton, Sabtu (16/3/2013). Gol-gol The Saint dicetak Morgan Schneiderlin (6), Ricky Lambert (33), dan Jay Rodriguez (80). Gol hiburan Liverpool dilesakkan Philippe Coutinho (45 +1).

Penyokong di St Mary lagsung bergemuruh saat laga baru berlangsung minit ke-6. Dari serangan sayap, Jay Rodriguez menghantar umpan ke pusat pertahanan Liverpool. Di sana telah bersiap Schneiderlin yang dengan mudah menjaringkan bola ke gawag Brad Jones.

Liverpool cuba memberikan tekanan ke kubu tuan rumah. Malangnya, pada minit ke-39 peluang emas Philippe Coutinho gagal berujung gol. Tinggal berhadapan dengan Artur Boruc, sepakan Coutinho masih lemah dan gagal menawan gawang Soton.


Coutinho tak mensia-siakan kesempatan berikutnya. Mamasuki masa injuty time, Coutinho berjaya mengurangkan skor menjadi 1-2 selepas memanfaatkan bola pantul hasil tendangan Daniel Sturridge. Namun, Soton tetap unggul pada babak pertama.

Pada babak kedua, Liverpool mempunyai peluang emas menyamakan kedudukan. Akan tetapi, Sturridge gagal memaksimumkan peluang tersebut selepas bola tendangannya melebar dari sasaran.

Liverpool masih kesukaran membongkar pertahanan Southampton. The Saint mengandalkan serangan balik yang sering kali menyusahkan barisan belakang pasukan tetamu.

Pada minit ke-78, sebuah kesempatan dari Adam Lallana nyaris membuat Soton kembali menjauhkan jarak. Namun, meski tinggal berhadapan dengan Jones, Lallana belum mampu mencatatkan namanya di papan skor setelah Jones menggagalkan peluangnya.

Akan tetapi, dua minit berselang, awam tuan rumah boleh bergembira. Aksi Rodriguez yang menggiring bola dari tengah padang tak boleh dihentikan para defender Liverpool. Setelah tendangannya boleh ditepis Jones, bola muntah tak disia-siakan Rodriguez untuk mengubah skor menjadi 3-1.

Southampton menang sekaligus melonjakposisi mereka ke urutan 15 Premier League dengan 31 mata. Sedangkan Liverpool tetap di peringkat ke-7 dengan 45 mata.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment