Piala FA : Manchester United 2 - 2 Chelsea..

on Monday, March 11, 2013



MANCHESTER, - Sempat dihadapanterlebih dulu, Manchester United dipaksa bermain seri 2-2 dengan Chelsea pada suku akhir Piala FA di Stadium Old Trafford, Minggu (10/3/2013). Keputusan ini dibuat kedua-dua pasukan harus bermaian dalam perlawanan ulangan di Stamford Bridge.

Di hari jadi yang ke-108, Chelsea sempat tertinggal dua gol ketika perlawanan baru berumur sebelas minit. Gol pembuka Setan Merah diciptakan oleh Javier Hernandez pada minit kelima.Hernandez berjaya menakluk Petr Cech selepas penyerang muda asal Mexico tersebut berjaya menanduk bola dari umpan terukur dilepaskan Michael Carrick jauh dari luar kotak penalti Chelsea. Gol ini tak terlepas dari kesalahan Cech yang tampak keluar jauh meninggalkan sarangnya untuk menghalau umpan Carrick, meskipun Hernandez sebetulnya dikawal ketat oleh bek The Blues.

Awam Old Trafford kembali bergemuruh menyambut gol yang diciptakan Wayne Rooney pada minit ke-11. Cech untuk kedua kalinya terpaksa memungut bola di gawangnya sendiri setelah gagal membendung tendangan bebas Rooney.


Namun, enam minit sebelum turun minum, Chelsea lebih menguasai permainan. Malangnya, tak ada peluang yang berjaya ditukar menjadi gol oleh pasukan besutan Rafael Benitez tersebut sampai pengadil meniup wisel tanda rehat.

Pada awal babak kedua, Benitez melakukan perubahan. Pelatih berbangsa Sepanyol tersebut memasukkan Eden Hazard dan Obi Mikel untuk menggantikan Moses dan Lampard.

Keputusan Benitez cukup jitu kerana Hazard berhasil mencetak gol balasan pada minit ke-59, atau tujuh minit pemain tengah asal Belgium tersebut turun gelanggang. Gol bermula dari umpan yang lengkap yang dilepaskan Mata. Begitu menguasai bola, Hazard melepaskan tembakan melengkung yang membuat bola bersarang ke sudut kanan atas gawang David de Gea.

Kebobolan, Sir Alex Ferguson langsung memasukkan Robin van Persie untuk menambah daya gedor pasukannya. Yang terjadi justeru sebaliknya. MU malah kembali kebobolan melalui gol yang diciptakan Ramires pada minit ke-68. Dari serangan balik, Oscar menghantar bola kepada Ramires. Pemain tengah asal Brazil yang menguasai bola, berjaya mengelirukan Jonny Evans di dalam kotak penalti. Dengan cepat, Ramires melepaskan tembakan yang gagal diterima pakai oleh De Gea.

Setelah itu, kedua-dua pelatih kembali memasukkan "darah segar". Fergie lebih memilih memasukkan Fernando Torres untuk menggantikan Demba Ba. Sementara Danny Welbeck menjadi pilihan Fergie untuk menggantikan Kagawa. Mata nyaris menjaringkan gol apabila menguasai umpan Luiz pada minit-minit terakhir. Namun, De Gea berjaya melakukan reflek yang gemilang dengan memblok tembakan Mata dengan kakinya. Sejak itu, Chelsea mempunyai beberapa peluang emas. Namun, tak ada satu pun yang berjaya mengoyak jala De Gea. Skor 2-2 bertahan hingga perlawanan
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment