Punca Filem The New Village Digantung Tayangan Di Malaysia

on Monday, July 29, 2013


Punca Sebenar Filem The New Village telah digantung untuk tayangan di Malaysia. New Village yang sepatutnya ditayangkan dipawagam pada 22 ogos ini terpaksa ditangguhkan kerana timbul pelbagai spekulasi. Keputusan itu dibuat setelah trailer dan sinopsis New Village telah mendapat komen negatif oleh masyarakat di negara ini yang didakwa menggangungkan Komunis. Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan kenyataan bahawa filem tersebut perlu menjalani tapisan semula oleh Lembaga Penapisan Filem. Keputusan untuk menghentikan filem tersebut atau sebaliknya dari ditayangkan akan diumumkan dalam masa terdekat.

the-new-village

Punca Utama The New Village Digantung

Filem ini menganggungkan komunis apabila menulis “Sesama peperangan anti-penjajahan Brtish.” Secara simboliknya ia membawa maksud Komunis adalah pejuang kemerdekaan negara.

Sinopsis The New Village

Filem yang memaparkan kisah yang berlaku pada 1949, dimana Tanah Melayu ketika itu diisytihar darurat setelah peperangan berlaku antara pentadbiran tentera British dengan Parti Komunis Malaya. Seramai 500,000 penduduk Cina telah dipindahkan di 480 kem di seluruh Semenanjung Tanah Melayu untuk membendung aktiviti komunis. Akta Perkampungan Baru 1949 yang telah diwujudkan selama 40 tahun menceritakan bagaimana keluarga Hakka menjalani rutin harian mereka setelah British mengisytiharkan darurat.



sumber

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment